søndag den 29. december 2013

Juleaftensdag (og aften..?!) - 24. december

Der indføres nye traditioner...

Godt nok har Agnes' onkel Casper giftet sig til familienavnet (det er mere, end hvad jeg kan "prale" af...), men ikke desto mindre er vi stadig to "outsidere" i familien S., hvorfor vi selvfølgelig også er vant til lidt andre juletraditioner.. Især jeg har haft min skepsis (Casper har trods alt holdt jul med S'erne før, hvorimod det er min første jul væk fra min familie), og med rette, viste det sig.
For det første går man ikke i kirke, der serveres ikke Menu-chips til maden.. Og værst af alt: ingen gammeldags hvidkål!
Alt dette fik vi dog lavet om på...
Det lykkedes os ikke, at tvinge/overtale hele familien til at tage med os til julegudstjeneste i Guds hus (om end vi jo alle nok husker, hvad julen FAKTISK går ud på, ikke?!), faktisk var det lige ved kun at blive Casper og jeg, men vi fik lokket/tvunget Agnes' far med. Det er dog vist ikke en tradition han har tænkt sig at videreføre..
Menu-chipsene, de var nemt indført!
De sku' da bare lige handles.. Og det sku' vise sig at være rigtig heldigt, for de kartoffelchips, der ellers var indkøbt til julemaden viste sig at være Sour Creme and Onion-chips. Puh! Julen redet på målstregen!

Den gammeldags hvidkål stod jeg for at kreere... Og spise. Agnes' far tog også ok fra, men ellers var den sønderjyske kål vist ikke noget større hit! Men jeg nød min kål! - endnu en plusside ved ikke at amme Agnes. Babyer sku' efter sigende få prut i maven, hvis moren spiser for meget prut-mad. Jeg kan dog ikke helt gennemskue den fysiologiske proces, der gør, at gasserne i mors mave skal kunne forplante sig til gasser i babys mave igennem modermælken.. Men den sku' være god nok - alt hvad man spiser går åbenbart direkte i mælken.
Så jeg vil nyde min grønlangkål til nytår endnu mere end vanligt.. ;)

Med disse få "tilpasninger" havde vi en rigtig dejlig juleaften.. Der manglede ingenting, tværtimod - det bugnede med fine gaver, og vi havde sågar besøg af selveste julemanden (alias farmand i forklædning).

Agnes modtog masser af fine og brugbare gaver, som hun og hendes forældre er rigtig glade for.. Især pruttebogen fra morbror Mads skal nok ende som en  af yndlingsene. Den vinder næppe nogen fine litteraturpriser, men den er sjov!

Lettere fesen julestemning ved Hørup Havn..
 .. drengene peppede den betydeligt op, da de sku' videreføre sidste års tradition med vinterbadning juledag..
 Hvis ikke for nissehuerne ku' det jo ha' været et billede fra en skøn og varmere sommerdag!
 1. julesæt...
(25kr i Rema1000! - men også begrænset "holdbarhed"..)
 2. julesæt
(lettere skeptisk ved at sku' bære nissehue! .. eller fotograferes med blitz?!)
Mor og datter <3
(mit første "teksthjerte" nogensinde!! - det er sandelig ikke sådan noget man skal rutte med..)
Julebordsopdækningen..
 Filippa har tungen lige i munden, men lige lidt nytter det, "kusine" er sur!
Godt at onkel Casper kan gi' mad, når man er vred:)

Julemanden kom selvfølgelig forbi:
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar